INFORMAȚII PUBLICE

DAS Deva: Asociații de proprietari – ce atribuții au cenzorii și ce riscă dacă nu și le îndeplinesc


     Cenzorul sau membrii comisiei de cenzori sunt persoanele pe care asociația de proprietari le mandatează să urmărească respectarea legii de către conducerea asociației și să verifice execuția bugetului de venituri și cheltuieli.

     De asemenea, cenzorul/membrii comisiei de cenzori trebuie să aibă cel puțin studii medii în domeniile economic sau juridic - dacă sunt persoane fizice, iar în cazul cenzorului persoană juridică, acesta trebuie să aibă domeniul de activitate contabilitate, audit financiar sau consultanță în domeniul fiscal.

     Conform legii asociațiilor de proprietari, cenzorul angajat al asociației este remunerat pe baza unui contract de mandat și conform hotărârii adunării generale a asociației. Aceeași prevedere se aplică pentru toți membrii comisiei de cenzori.

     Principalele atribuții ale cenzorului asociației de proprietari:
  • urmărește aplicarea prevederilor legii asociațiilor de proprietari de către conducerea asociației
  • verifică gestiunea financiar-contabilă a asociației de proprietari
  • verifică, lunar, execuția bugetului de venituri și cheltuieli, conform documentelor și situației soldurilor elementelor de activ și pasiv, întocmite de administrator
  • cel puțin o dată pe an, întocmește și prezintă adunării generale a asociației de proprietari rapoarte privind activitatea sa și gestiunea asociației
  • efectuează controale inopinate, împreună cu 2 membri ai comitetului executive, pentru verificarea contabilității și activității de casierie, consemnând rezultatul acestora în registrul unic de procese-verbale al asociației de proprietari
  • participă la adunările generale ale asociației și ale comitetului executiv, asigurând legalitatea desfășurării acestora
 
     Potrivit legii, rapoartele de verificare a gestiunii asociației de proprietari se întocmesc trimestrial și se prezintă în ședințele comitetului executiv, pentru luarea de măsuri, în cazul constatării unor nereguli, și anual, în cadrul adunărilor generale.
     Neregulile constatate se aduc la cunoștința proprietarilor, de către cenzor sau comisia de cenzori, în maximum 5 zile de la constatare - prin afișare la avizierul asociației.

     DE REȚINUT! Neîndeplinirea atribuțiilor legale sau depășirea acestora de către cenzor ori de către membrii comisiei de cenzori constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei. Răspunderea cenzorului/comisiei de cenzori este personală sau solidară pentru daunele și prejudiciile cauzate asociației de proprietari, proprietarilor sau terților. 

     IMPORTANT! Proprietarii de apartamente și reprezentanții asociațiilor de proprietari pot solicita Direcției de Asistență Socială Deva sprijin, îndrumare sau consiliere privind obligațiile și drepturile ce le revin în administrarea proprietății comune, la numerele de telefon 0755.878.637 și 0254.218.030 / Tasta 7 (Compartimentul Asociații de Proprietari), de luni până joi - între orele 8:00 - 16:30 sau vineri - între orele 8:00 - 14:00.

Direcția de Asistență Socială Deva

DIRECŢIA DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ DEVA
Municipiul Deva, Strada I.L. Caragiale, nr. 4, judeţul Hunedoara
PROGRAM:
Luni – Joi: orele 8:00-16:30
Vineri: orele 8:00-14:00

CASIERIE:
Luni - Joi: orele 8:30-11:00 și 12:30-15:00
Vineri: orele 8:30-11:00
În ultima zi lucrătoare a lunii, nu se efectuează operațiuni de încasări și plăți.
© 2022-2023 Direcția de Asistență Socială Deva, Toate drepturile rezervate